Blogi

Tapahtumien trendit 2022 – on uudelleensyntymän aika!

Blogi on tiivistelmä tapahtumien ammattilaisten lehdessä Eventossa julkaistusta trendikoosteesta. Lue koko juttu: Avecmedia.fi .

Rankan parivuotisen jälkeen on luvassa tapahtumien uudelleensyntymä. Ne, jotka ovat lähteneet mukaan digiloikkaan ja pystyvät perustelemaan asiakkaalleen tapahtumansa vaikuttavuuden, rokkaavat vuonna 2022.

Tässä on vuoden viisi nousevaa trendiä. Kristallipalloon katsoivat alan vaikuttajat, kestävän kehityksen päällikkö Tuuli Pinnioja (Tapaus), toimitusjohtaja Juhapekka Koppanen (Prime Event) ja Business Director Jarkko Kivikoski (Wolttigroup).

  • Paine vastuullisuuteen kasvaa

Yleinen ilmasto- ja ympäristötietoisuuden kasvu tulee näkymään tapahtuma-alalla enemmän kuin koskaan. Maailmalla on jo pitkään ollut viitteitä siitä, että yritysvastuullisuus (corporate social responsibility) on nousemassa keskeiseksi markkinointi- ja kilpailutekijäksi. Kestävän kehityksen merkityksellisyyttä korostaa entisestään, että korona-aika virtuaalitapahtumineen nosti vastuullisuuskysymykset kaikkien huulille.

Tulevan vuoden ylivoimaisesti vaikuttavin ja suurin trendi on kestävä kehitys, johon ympäristövastuullisuuden ohella linkittyvät myös sosiaalinen, yhteiskunnallinen, taloudellinen ja kulttuurillinen vastuullisuus.

  • Hybridi kasvattaa yleisömääriä

Etätyöstä ja verkon välityksellä tapahtuvista kohtaamisista on tullut arkipäivää. Virtuaaliset osallistumismahdollisuudet ovat tulleet jäädäkseen.

Tapahtumien järjestäjien kannalta digitalisaatio tarkoittaa, että hyvin pienellä lisäkustannuksella osallistujajoukon voi moninkertaistaa maantieteellisistä rajoista välittämättä. Nopea teknologinen kehitys johtaa siihen, että näemme jo lähitulevaisuudessa täysin uudenlaista tapahtumamarkkinointia. Tekoäly ja virtuaalitodellisuus tulevat mullistamaan alan käytäntöjä. Hybriditapahtumien saralla etenkin multihub-tapahtumien ennustetaan valtaavan alaa.

  • Kilpailu asiakkaan ajasta

Tapahtumamarkkinoinnissa ajan arvo kasvaa koko ajan. Koska fyysiseen tapahtumaan matkustaminen ja siihen osallistuminen vaativat aikaa, se on pois jostain muualta. Siksi tapahtuman pitää tarjota kunnon vastine osallistujan aikainvestoinnista.

Mitä niin arvokasta sinun tapahtumasi tarjoaa, että asiakkaasi käyttää aikansa siihen eikä kahteen pienempään tapahtumaan, joihin voisi osallistua omalta kotisohvalta käsin?

  • Mittaa tunnetta

Tapahtumien tarkoituksena on niihin osallistuvien ihmisten käyttäytymisen muuttaminen tai positiivisen käyttäytymisen vahvistaminen tiettyyn suuntaan. Jotta tapahtumasta saataisiin irti maksimaalinen hyöty, pitää sille asettaa selkeät tavoitteet sekä suunnitella etukäteen, kuinka tulokset mitataan ja analysoidaan.

Mitattavuus ottaa Suomessakin näkyvämpää roolia tapahtumamarkkinoinnissa, jotta tapahtuman jälkeen sen vaikuttavuutta voidaan analysoida mahdollisimman yksityiskohtaisesti.

Numeeristen määreiden lisäksi käsittelyyn tulevat sellaiset vaikuttavuuden ulottuvuudet, joiden mittaaminen on aiemmin koettu haasteelliseksi. Saadut tulokset voivat kuvastaa esimerkiksi tunnekokemusten kasvua, yrityksen vastuullisuuden kehittymistä tai asiakkaiden sitoutumista.

  • Sitouta henkilöstö tapahtuman avulla

Aitouden vaatimus tulee osaksi tapahtumia kaikilla tasoilla samaan tapaan kuin vastuullisuus. Tapahtuman pitää olla sisällöltään aidosti kiinnostava, jotta se koskettaisi osallistujia. Haastattelututkimuksen mukaan yhdeksän kymmenestä johtoryhmätason vaikuttajasta osallistuu tapahtumiin kahdesta syystä: saadakseen uutta tietoa ja verkostoituakseen.

Toisin sanoen he tulevat hakemaan aidosti kiinnostavaa sisältöä ja aitoja kohtaamisia. Aitoihin kohtaamisiin liittyen myös henkilöstötapahtumien arvo ja merkitys näyttäisi nousevan uuteen kukoistukseen.

Teksti Peter Tammenheimo. Lue trendikoosteen laajempi versio: Avecmedia.fi

Kommentoi

* Merkityt kohdat ovat pakollisia.