Blogi

What makes you rock?

Suora asiakastyöskentely vaatii hyvää henkistä pääomaa ja aitoa innostusta omaan työhön. Messuilla ja tapahtumissa oman osaston ohi lipuva potentiaalisten asiakkaiden jatkuva virta on hyvä ottaa omaan haltuun. Nyt kysytään miten?

Kuvittele itsesi maailman kuulun pop-tähden konsertissa, jossa stage kirkkaine valoineen, näyttämön liikkuvat elementit, esityksen koreografia, musiikki ja itse upeasti stailattu pop-tähti saavat hykertelevän yleisön ja sinut valtoihinsa. Pienemmässä ja arkisemmassa mittakaavassa tätä haluaa myös sinun asiakkaasi ja juuri ne potentiaaliset asiakkaat, jotka ovat lipumassa osastonne ohi.

Asiakas kyllä rokkaa mutta sinun täytyy rokata ensin aivan kuin näyttäisit hänelle tien tähtiin. Sitä on myynti. Siinä tähtien loistossa yrityksen messuosaston tulee olla hohdokkaasti suunniteltu ja messuosaston toimintojen logistisesti toimivat. Yksi osa tuota logiikkaa on messuosaston työntekijöiden näkyvyys  ja houkuttelevuus.

Olen nähnyt hyvin suunniteltuja messuosastoja, pieniä ja isoja, jotka ovat houkuttelevia ja niiden messumyyjät koulutettu myymään. Nämä messumyyjät eroavat hiljaisen naapuriosaston kollegoista paitsi halullaan myydä myös viimeistellyllä myynti-imagollaan. Heidän vaatetus on osaston toimintaa kuvaavalla tasolla, heidän hiustyylinsä on tuore ja aamulla muotoiltu, heidän koko olemus on fresh ja toiminta täynnä energiaa – sellaista, joka ei kuitenkaan ammu yli. Usein he ovat myös hyväkuntoisia, alalle koulutettuja ja sivistyneitä.

Hymy on universaali ja helpoin tapa tehdä ensikontakti ohi kulkevaan ihmiseen. Suun avautuessa on huomioitava hampaiden puhtaus, kenties valkeus ja raikas hengitys. Kasvojen ehostuksen tulee olla kohdallaan niin naisilla kuin miehillä, ja naisten tulee muistaa huulipunan täyttö. Vaatetuksen on hyvä myötäillä yritysimagoa, olla edustava ja tyylikkäästi huomiota herättävä. Vuosittaiseen kynsihuoltoon kannattaa messujen yhteydessä kiinnittää huomio – myös miehillä.

Yrityspukeutuminen on joka päivä tärkeä osa yritysimagoa ja yrityksen viestintää. Asiakaskohtaamisessa asiakas on skannannut yrityksen edustajan jo ennen kuin hän on ehtinyt sanoa sanaakaan. Likaiset, liian pienet tai suuret vaatteet ovat jo kertoneet myyjän henkilökohtaisen elämän ongelmista – tai yrityksen – ja saaneet asiakkaan mietteliääksi palvelun tuottotasosta. Tyyli- ja laatutajun puute johtaa huonolaatuiseen pukeutumiseen ja yritysimagon rapautumiseen.

Jos haluat rokata arjen työssäsi kuten rokkitähti omassaan, on sinun uskottava omaan rokkaamiseesi ja luotava toimintasi ja imagosi oman tähtisateen mukaiseksi.

Rock! and your clients will rock with you.

Tuija Kauppinen

Kommentoi

* Merkityt kohdat ovat pakollisia.