Blogi

Tapahtumamarkkinoinnin 10 trendiä vuodelle 2015

Näin alkuvuodesta saamme lukea joka ”tuutista” erilaisia ennustuksia ja näkemyksiä trendeistä – oli aihe sitten mikä tahansa. Päätin hyödyntää myös itse tämän ajankohdan ja listata omat näkemykseni vuoden kuumista tärpeistä tapahtumapuolelta. Olkaa hyvä!

 

  1. Sosiaalinen Media

Halusitpa tai et, niin tapahtumasi on jossain some-kanavassa. Jos et huolehdi siitä itse, niin osallistujat hoitavat tämän. Laadi tapahtumasta kunnollinen some-suunnitelma, missä on valitut kanavat, aikataulutus, sisältösuunnitelma ja vastuuhenkilöt. Tiimityöskentelyyn ja eri kanavien hallintaan esim. Hootsuite on hyvä apuväline.

 

  1. Mobiili

Tapahtumien mobiilisovellukset ovat täällä. Vieraat huokaisevat helpotuksesta, kun kaikki tarvittava löytyy näppärästi omasta sovelluksesta älylaitteelta. Aika, jolloin kännykät ja/tai tabletit olivat piilossa puheenvuorojen aikana, on lopullisesti poissa.

 

  1. Paperittomat tapahtumat

Ei kukaan enää tarvitse printtiä mihinkään. Kaiken tarvittavan saa digitaalisessa muodossa.

 

  1. Uudet teknologiat

Uudet teknologiat ja niiden hyväksi käyttö mahdollistaa osallistujien kokonaisvaltaisen kokemuksellisuuden ja tärkeän datan keräämisen. Erilaiset äänestykset, kilpailut ja tiedon jakaminen ei milloinkaan ole ollut niin helppoa kuin nyt. Käytössä on lukematon määrä vaihtoehtoja; RFID, Bluetooth, ns. älykkäät rannekkeet tai nimikyltit. Pyydä tapahtumatuottajaasi esittelemään erilaisia vaihtoehtoja ja anna palaa!

 

  1. Interaktiivisuus puhujien ja yleisön kesken

Enää ei vain kuunnella, nyt myös vaihdetaan mielipiteitä ja kommentoidaan. Liikuteltavat mikit, kuten Catchbox antaa mahdollisuuden kommentointiin hauskalla tavalla. Sovellukset, kuten Prezentt tuo osallistumisen uudelle tasolle. Kokeiltu on! Viestiseinä on jo ihan ”peruskauraa”. Ainakin Prospectum toimittaa varmasti ja luotettavasti.

 

  1. Visuaalisuus

Erilaiset suuret ledseinät, projisoinnit ja interaktiiviset seinät tuovat tapahtumaan näyttävyyttä. Myös tapahtumatilojen 3D visualisointi on helppoa. Lasaretti Oulussa on oivaltanut nämä jo muutama vuosi sitten. Toimivia ja edullisia sovelluksia on pilvin pimein. Niistä itse pidän loistokkana Social Tables – sovellusta.

 

  1. DYP

Vuosi 2014 toi Suomeen yritysten nyyttikestit. Trendi jatkuu varmasti ja vahvistuu. Do Your own Party – trendi on kaikkien tapahtumatoimistojen painajainen. Mutta ei se mitään, ollaan luovia ja kehitetään omaa osaamista – kyllä meitäkin tarvitaan J

 

  1. Asiakaskokemus

Viisi tähteä – vai jotain sinne päin? Monikanavaisuus on tuonut kokonaisvaltaisen asiakasymmärryksen ihan uudelle tasolle. Kuka on asiakas ja kenelle ja miten hallita tämä kaikki? Word of Mouth on someaikana noussut arvoon uskomattomaan. Vaatimukset nousevat ja jos ei löydy lääkettä ja osaamista, niin tapahtumien tuottaminen ja järjestäminen on hankalaa. Milloin sinä sait tapahtumassa rahoillesi tai odotuksillesi vastinetta?

 

  1. Tapahtumien omat verkkosivut

Verkkosivut ja niiden tekeminen ei maksa enää ”mitään”. Niihin kannattaa panostaa ja pitää huolta, että ne ”puhuvat joka laitteella”.

 

  1. Numerot

Numerotavoitteet, seuranta ja analysointi. Ei tapahtumaa ilman numeroita. Ei juhlia ilman numeroita. Budjetin omistajan pitää pystyä perustelemaan rahallinen investointi järjestämäänsä juhlaan tai tapahtumaan. Tässä meidän tapahtumatuottajien pitää osata hommamme ja auttaa asiakastamme saavuttamaan tavoitteensa.

Katri Kärkkäinen

Kommentoi

* Merkityt kohdat ovat pakollisia.