Blogi

Iskikö SoMe-ahdistus?

Ei ihme. Tänä päivänä tarjolla on jos jonkinlaista kanavaa. Juuri kun Facebook, Twitter ja LinkedIn alkaa olla edes jollakin tavalla hyppysissä, uutta pukkaa.

On Instagram, Pinterest, Snapchat, WhatsApp, Periscope, Foursquare… Miten ihmeessä tätä kokonaisuutta on kenenkään mahdollista hallita? Ja mitä ihmettä nämä kaiken maailman Snapchatit ja Periscopet edes ovat? Kysyn vaan, kenellä on aikaa tuottaa järkevää sisältöä joka kanavaan?

Ei hätää. Vedä henkeä. Hyvä uutinen on, että yrityksesi ei tarvitse olla läsnä kaikkialla tai hallita koko sosiaalisen median kirjoa. Riittää kun olet siellä, missä asiakkaasikin ovat.

Suomalaisten sosiaalisen median käyttö 2015 –tutkimuksen mukaan Suomen suosituimmat kanavat ovat edelleen YouTube ja Facebook. Ne ovat käytössä lähes 80 prosentilla suomalaisista. Myös Instagram ja Twitter nousevat top viiteen. Toisin sanoen, edellä mainitut kanavat hallitsemalla olet jo pitkällä.

Ennen kuin lähdet valloittamaan SoMe-perheen uusimpia jäseniä, kannattaa miettiä, mitä haluat niillä saavuttaa. Aseta siis tavoitteet ja luo selkeä sisältöstrategia. Nämä on hyvä laatia tietysti kaikille kanaville.

Jos tavoitteet ja strategiat ovat jääneet kiireessä laatimatta, et ole yksin. Meltwaterin hiljattain tekemän tutkimuksen mukaan vain 5 prosenttia kyselyyn vastanneista organisaatioista ilmoitti asettaneensa selkeät tavoitteet sosiaalisen median sisällölle.

Yhteenvetona siis todettakoon, että älä ahdistu vaan tutustu SoMe-maailman uusiin tuuliin uteliaasti, mutta rauhallisin mielin. Seuraa, missä vaiheessa asiakkaasi omaksuvat uudet foorumit ja mene tarvittaessa perässä. Älä kuitenkaan hötkyile vaan tee selkeä suunnitelma. Mitkä ovat tavoitteesi ja mitä haluat kanavassa saavuttaa.

Jos sosiaalisen median strategia ja sen luominen kiinnostaa laajemminkin, tervetuloa kuulemaan Huvila brand & designin puheenvuoroa aiheesta Kongressimessuille. Nähdään Kongressimessuilla 13. – 14.4.2016. http://kongressimessut.fi

Kommentoi

* Merkityt kohdat ovat pakollisia.